Je auto laat je elk jaar APK keuren, simpelweg omdat het moet. Een onderhoudsbeurtje is niet verplicht maar zorgt er voor dat je auto in goede staat blijft. Sommige ondernemers behandelen hun website als een aftands tweedehands autootje en maken een website simpelweg omdat ze geacht worden er één te hebben. Van een onderhoudsbeurt hebben ze nog nooit gehoord. Dit type organisatie heeft vaak een verouderde website die zijn doel volkomen mis schiet.
Online doelstellingen
Veel ondernemers hebben nauwelijks goed voor ogen wat de online mogelijkheden zijn en hebben geen doelstellingen geformuleerd met betrekking tot hun website. Is een website bijvoorbeeld voornamelijk om te informeren of dienen klanten online producten te bestellen? Wat is de doelgroep en waar bevindt deze zich?
Onderhoud uitvoeren
Wanneer de doelstellingen goed zijn geformuleerd, de website ontwikkeld is en misschien zelfs ook wel geoptimaliseerd is, komt de grootste uitdaging. Net als bij een auto moet er regelmatig onderhoud uitgevoerd worden. Als dit niet gebeurd dan heb je binnen de kortste keren een website die aan alle kanten rammelt.Veel organisaties werken met een CMS-systeem. Het grote voordeel hiervan is dat het super gebruiksvriendelijk is. Vaak worden er geen duidelijke afspraken gemaakt over wie er verantwoordelijk is met betrekking tot de website. In de praktijk zijn vaak meerdere mensen content aan het aanpassen. Dit komt de continuïteit uiteraard niet ten goede. Het is daarom verstandig om de website zo nu en dan eens aan een onderhoudsbeurt te onderwerpen. Wat zijn nou zaken die je bij zo'n onderhoudsbeurt in ieder geval mee moet nemen?
Aanbod op je website
Is het aanbod op je website nog actueel? Zijn er nieuwe producten of diensten bijgekomen of zijn er wellicht producten en diensten afgevallen? Is de prijsstelling actueel en staan er geen oude aanbiedingen op?
Aanpassingen pagina's
Wanneer er wijzigingen in de pagina's en structuur worden aangebracht of als er nieuwe pagina's worden toegevoegd dan heeft dit effect op eventuele intern en extern geplaatste links. Loop alles goed na en pas op voor dode links.
Content aanpassen
Wanneer je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines dan kunnen aanpassingen in de structuur of content uiteraard gevolgen hebben. SEO is een continue proces. Bekijk kritisch of het verstandig is om allereerst een zoekwoordenonderzoek te verrichtten voordat je de content aanpast. Hoe klein de aanpassing ook mag lijken.
Gebruiksvriendelijkheid formulieren en bestelmodules
Op veel websites wordt met contactformulieren gewerkt. Niet altijd zijn deze even gebruiksvriendelijk. Om van de bestelmodules nog niet eens te spreken. Bekijk tijdens het onderhoud of er verbeteringen door te voeren zijn om de gebruiksvriendelijkheid en conversie te verhogen.
Laadtijd
Kijk eens kritisch naar de snelheid van je website. Misschien is na verloop van tijd de website wel wat traag geworden en is het verstandig om je hostingpakket te upgraden of een ander provider te zoeken. Bezoekers zijn ongeduldig en als een website lang moet laden is wegklikken al gauw een feit.Als je het maximale uit je website wilt halen dan zul je hier structureel tijd vrij voor moeten maken. De ervaring leert dat de website vaak als sluitpost wordt gezien. Op het moment dat de website gelanceerd is, wordt er geen aandacht meer aan geschonken. Dit is eeuwige zonde en hiermee wordt er voorbij gegaan aan de mogelijkheden die een goede website kan bieden aan een organisatie.